Inför att ett större arbete ska utföras i hemmet behöver först det gamla rivas ut och slängas bort. I dessa fall är det vanligt att anlita ett företag som erbjuder containeruthyrning. Fördelarna är många och inte minst att det spar tid. Genom att dumpa allt gammalt byggnadsmateril i en container kommer det undan snabbt från arbetsplatsen vilket gör att man snabbare kan komma igång och jobba.
Som privatperson räcker det oftast med en s.k. liftdumper. Det är modell ”mindre” gällande containrar och kan lasta upp till 6 ton. Det är sällan man kommer upp i den tyngden med rivningsmaterial enbart från ett hus. Är det däremot flera hus som ska röjas ur kan det passa bättre med en lastväxlare. Dessa containrar är både längre och bredare och kan ta upp till 10 ton.
För de som tycker att även liftdumpern känns för stor finns möjligheten att istället hyra junkbags. Dessa ser ut som extremt stora IKEA-kassar som fylls med skräp. Kassarna kan sedan städföretaget komma och hämta på beställning.
Hur mycket det kostar med containeruthyrning beror alltså på vilken modell av container man väljer. Utöver det är det två andra faktorer som spelar in. Den första är hur många dagar man vill ha den ståendes. Det vanligaste är att man i förväg bokar vissa dagar. Men för de som vill vara mer flexibel är det ett bättre alternativ att hyra löpande och därmed höra av sig till företag när containern ska hämtas.
Det andra som påverkar priset är vad som läggs i containern. Tanken är att man ska hålla sig till ett sorts avfall. Genom detta kan företag åka och tömma containern på en återvinningsstation direkt. Skulle man råka lägga elektronik, miljöfarligt avfall eller annat tillkommer en sorteringsavgift. Vill man inte sortera alls själv bör man därför göra upp det med företaget från början.