Årligen förlorar svenska byggföretag tusentals kronor på grund av missar i tidrapportering. I byggbranschen så tar man betalt för arbetade timmar och arbetet är den stora kostnaden. Även i de fall då man kommit överens om ett fast pris så är det viktigt att hålla rätt på eventuella saker man gör åt kunden utöver det man kom överens om. Det handlar även om förtroende hos kund. När kunden blir fakturerad för en viss tid så är det viktigt att kunna berätta exakt vad man gjort.
I andra branscher så som konsultbranschen har man sedan länge använt tidrapporteringsprogram som håller ordning på projekt och timmar. Sakta håller sådana system på att komma in i byggbranschen men det går långsamt. En anledning att tidrapporteringssystem inte slagit igenom bland byggföretagen har antagligen att göra med att tillverkarna inte tagit hänsyn till branschens behov. Många tidrapporteringssystem är väldigt otympliga och tidskrävande. Ofta är systemen beroende av stationära datorer eller stora skärmar – i dag förlitar sig branschen på smarta telefoner. Till detta kommer en viss konservativ inställning – man har sällan tid att sätta sig in i vilka alternativ som finns så man kör vidare som man alltid gjort. Ägarna till byggföretag med ett tiotal anställda har ofta en väldig administrativ belastning som skulle kunna lätta om man överlät åt ett datasystem att räkna och sammanställa.
För att kunna fungera i byggbranschen måste ett tidrapporteringssystem vara mobilt. Man ska inte vara låst till en viss dator eller plats. Ett tidssystem för byggföretag måste kunna hantera både arbetsorder och byggprojekt och det är en fördel om det finns stöd för offerering. ROT-avdrag är något som byggföretag måste hantera dagligen så stöd för det underlättar. För mycket information är ofta störande – man är ofta på byggen eller i bilar och har inte tid att pilla för mycket på mobilen. Samtidigt vill vi få ut all information vi behöver för fakturaunderlag och underlag för löner snyggt på papper eller in i datorn.
Tidssystem som uppfyller dessa krav hittar du inte hos de större programvaruföretagen, man får leta hos de mindre leverantörerna. Dessa erbjuder ofta ganska bra priser, vanligen baserat på hur många som jobbar i företaget. Vill man ha ett lättanvänt enkelt system så finns Doxus som man enbart betalar en låg månadskostnad för. Behöver man ett mer avancerat system finns Byggsamordnaren med stöd för hela byggprojektet men startavgift och lite högre kostnader om man ska få med stöd för mobil tidrapportering. Men det finns många system där ute och några av de har demoversioner som man kan pröva utan att anmäla sig som kund. För en byggfirma är det värt att ta sig tid att testa och även ringa upp och fråga. Den tiden tjänar man snabbt igen när systemet är igång och man kan ägna sin tid till sådant man är duktigare på – så som att sälja och bygga.