Nu är det snart dags att ställa på motorcykeln, Jag har en del vänner som brukar åka på motorcykelsemester i Asien. De brukar köra cross genom olika svåra terränger. De har bl. a. varit i Vietnam, Thailand och Laos. De körde också från Sverige till Mongoliet nyligen och sa att det var en mycket intressant resa, med över 10.000km körning på 17 dagar genom 8 tidszoner. Det är lite för extremt för mig.
Jag kör på våra svenska asfaltsvägar och är mycket nöjd med det. Det är skönt att sommardäcken på hojen inte är krossdäck, då jag föredrar en bekväm tur istället för en skakig tur på grusvägar. Den är en extrem frihetskänsla att färdas fram på vägarna på en motorcykel jämfört med en bil. Accelerationen är direkt, eftersom du i princip sitter på motorn och denna känsla är fantastisk. Problemet är att det nästan uppmanar till att köra fort. Faran är att det kan vara lätt att tappa kontrollen och då är du väldigt utsatt.
Fördel med en bil är att metallen har utvecklats för att karossen ska tryckas ihop som ett dragspel och på så sätt ta bort en massa rörelseenergi från olyckan. Men på en motorcykel så får du ta smällen, men du har en skyddsdräkt vilket gör att du kan glida på asfalt och på så sätt minska din hastighet, samt att du har en hjälm, men du är som sagt helt klart mer utsatt än i en bil där du har säkerhetsbälten och krockkudde. Detta betyder dock inte att det är farligt att köra motorcykel, men det är vett och förnuft som gäller samt att köra varsamt i kurvor där det kan finnas grus och om vädret är så att det kan vara halt eller andra faror som kan föreligga. Det är viktigt att ta hand om dina däck, kontrollera luften och se till att däcket är i bra skick. Sedan är det bara ge sig ut på vägarna och njuta av sommaren och det fina vädret med full frihet. Om det är kö på vägarna och du kör emellan bilarna, se bara upp för bilar som kan få för sig att byta fil, så kör även då försiktigt.
Ni kan läsa mer om sommardäcken här: http://vianor.se/dack